3.-4.12.2011

Vánoční trhy a Národní muzeum

Tak abych nelítala jen po horách, připadl tento víkend Edinburgu. Kolegové v práci mluvili o vánočních trzích a navíc mě kamarádi pozvali na návštěvu biotrhu a procházku po pláži. V Dundee jsem tedy v sobotu ráno naložila Catrionu a Joerga do auta a vyrazili jsme do skotského hlavního města. Podařilo se nám celkem snadno zaparkovat asi 20min chůze od centra, snad díky tomu že bylo před desátou ráno, takže provoz téměř žádný. V deset jsme se setkali s dalšími asi 10ti couchsurfery a popojeli busem do Portobella,což je předměstí u moře. Cílem byl zemědělský trh s místními bio produkty včetně zpívání koled nějakým místním spolkem. Nu, asi že byla kosa či co, bylo tam jen 10 stánků. Jeden propagoval řepkový olej jako plnohodnotnou náhradu olivového v kuchyni… no. V jednom ale měli pečivo co se dalo jíst a tak jsme si tam téměř všichni koupili pozdní snídani. Chvíli jsme poslouchali koledy ale začali jsme brzy mrznout. Následovala procházka po pláži a podél pláže spolu s diskuzí a seznamováním se s ostatními zúčastněnými. Holčina která akci zorganizovala později zavelela do hospody (byla fakt kossssa a vítr) což byl impulz k odpojení se, s Joergem a Cat jsme chtěli vidět i další trhy. Do centra jsme šli pěšky, asi 2km po ulici Leith Walk jejíž název prostě k procházce vybízí.

V centru města na Princess Street byly trhy tři: Art and Craft Market, Scottish Fair a German Market. A něco jako pouť – velké kolo, bruslení, nějaké kolotoče a autíčka (nebo spíš bugyny). A spousta světel, skoti si na různé blikací věci očividně potrpí. Bruslení celkem malá plocha kde jste si mohli pronajmout brusle a jezdit chvíli dokola. A protože jsme v UK samozřejmostí bylo několik týpků v reflexních vestách na kluzišti a okolo, health&safety, na pomoc kdyby někdo upadl. Oba skotské trhy byly celkem malé, asi taky proto že byly zastřešené, pod stanem. Ale úplně, zvenku nebylo nic vidět. U vchodu do dlouhého stanu stála ochranka a pouštěla lidi dovnitř jen výměnou za lidi vyšlé ven aby nebylo uvnitř přeplněno. Uvnitř se dalo najít pár zajímavých stánků, např výrobce keramických hodin s papuchalky nebo krávami, ale rozhodně míň než najdete v Plzni nebo Brně na náměstí. Zato German Market stál za návštěvu, a taky byl patřičně přeplněn návštěvníky. V některých místech mezi (venkovními) stánky se v podstatě nedalo pohnout. Joerg, rodilý němec, zhodnotil trh jako věrohodný včetně chutě preclíků a svařáku. Většina stánků měla buď něco k jídlu, pití (klobásy, různé maso, preclíky, bramboráky a sladkosti typu marcipán), nebo německé vánoční dekorace. Takže nejlepším, nejnavštěvovanějším a největším vánočním trhem v Edinburgu je Německý trh… trochu to nechápu a trochu mě to zklamalo ale budiž. Ještě jsme zašli na horkou čokoládu do kavárny než Joerg odjel vlakem zpět a pak jsme s Cat šli do Sandy Bells, hospody známé pro své sessiony tradiční hudby. Bohužel tam byl zrovna jen jeden opuštěný kytarista a tak jsme se rozhodli vrátit později. Kupodivu bylo celkem mrtvo i později, v 9 večer přišla velmi dobrá houslitka, která zahrála pár setů, ale stylem set – půlhodiny nic – set, a doprovázel jí pouze mírně šílený kontrabasista. Působilo to na mě tedy dojmem že si hospoda platí prostě nějakého muzikanta aby nějaká ta muzika byla, ale v sobotu večer tam nikdo jiný moc nechodí.

Přespali jsme u Catriony bráchy, který studuje  literaturu a překládá staré anglické texty do srozumitelné angličtiny. Ráno nám Aran uvařil snídani (něco jako hemenex ale místo šunky tam byla paprika a něco, tady je hodně lidí vegetariáni) a pak jsme vyrazili opět do centra. Já jsem šla do Národního muzea, Cat měla sraz s nějakými kamarády a šli opět na trhy. Odpoledne jsme ještě před návratem do Dundee zašli na horkou čokoládu do speciální čokoládovny.

Národní muzeum v Edinburgu rozhodně stojí za návštěvu. Je trochu jiné než to naše, víc interaktivní, a expozice jsou více tématické. Člověk tam snadno může strávit celý den, pozdravit vycpanou ovci Dolly, zkusit si řídit formuli, požádat robota aby sestavil vaše jméno z kostek, poznat účinek rozdílného sestavení kladek při zvedání sama sebe na židli, rozbít katapultem hradby, sestavit vlastní kompozici z různých sekvencí lidových hudebních nástrojů z celého světa nebo si vyrobit vlastní tibetskou vlajku s modlitbou… tedy když se vám podaří najít skulinu mezi frontou dětí. Najdete tu expozice z historie Skotska, technické věci (letadla, parní motory…), Egypt a další národy z celého světa, hudební expozici, umění, a já jsem asi nejvíc času věnovala přírodním expozicím. I ty byly více méně tématické, typu  “Jak se zvířata maskují”, “Kdo je nejrychlejší” atd.. Vstup do muzea je zdarma, jsou tam všude lavičky a tak tam lidé chodí i jen tak relaxovat, nebo do přidružené knihovny nebo kouknout na některý z filmů které běží v různých částech expozic.